Trout blog

Öringbloggen

- för dig som gärna presenterar flugan för en öring...

Tillbaka i verkligheten...

Argentina 2007Posted by Johan Nygren 21 Nov, 2007 13:01:59

Åkte från ett 32-gradigt Buenos Aires i måndags kväll, och steg av tåget här hemma igår kl 22. Regn och 1 plusgrad. Nu sitter jag på kontoret vid datorn. Känns sådär...

Blog Image

Men vilken resa vi gjort! Det är inte mycket som hade kunnat vara bättre. Det kommer vi leva på hela vintern, och säkerligen längre än så.

Bilder och story kommer så småningom. Det tar lite tid att gå igenom några tusen bilder och flera timmar film.

Fortsättning följer således...

• Comments(0)//blog.bigtrout.se/#post39

Vi klarade det!

Argentina 2007Posted by Johan Nygren 19 Nov, 2007 00:30:22

Vi klarade av att ta oss till Buenos Aires tillsammans med allt bagage. Skjutsen stod och väntade på utsatt tid, och hotellrummen var bokade. Fantastiskt!

Tryckande, kvav värme utgjorde en stark kontrast mot den kyla och blåst vi blivit vana vid i Patagonien.

Vilken guide vi hade i Rio Gallegos! Claudio Martin gjorde vår vistelse till något mycket mer än vi hade hoppats på. En duktig guide är väl värd sina pengar!

Lite shopping, pizza och öl på en uteservering och en välbehävlig dusch på hotellet. Nu är det dags för italienskt på Filo.

I morgon åker vi hem till snön...

• Comments(1)//blog.bigtrout.se/#post38

Rio Gallegos sea trout, the final edition

Argentina 2007Posted by Johan Nygren 18 Nov, 2007 00:27:11

En snabb sista rapport.

Idag fick vi se Patagonien på det sätt vi förväntat oss: i stark vind. Drygt 20 sekundmeter gjorde kastandet svårt, och det tillsammans med en stigande älv med allt grumligare vatten gjorde att fångsten blev relativt skral.

Blog Image

Vi fick i alla fall landa, fotografera och sätta tillbaka tre havsöringar mellan ett och fyra kilo.

Jag blev dagens "king of the brownies" med tre landade brunöringar. Den största på fina 1,3 kg. "They doesn't get any bigger here" som Claudio sa. En ganska klen tröst när man satsar på tiokilos havsöringar...

Lunchen var som vanligt av hög klass, med bröd, sallad, kyckling, salami, rökt kalkon, Buitreras eget rödvin m.m.

Varje dag ser vi flamingos, örnar, strutsar, gäss m.m. Och så får förstås. Massor av får...

• Comments(3)//blog.bigtrout.se/#post37

Rio Gallegos sea trout, part 2

Argentina 2007Posted by Johan Nygren 17 Nov, 2007 01:20:39

Vår andra dag vid Rio Gallegos är över. Vädret var fantastiskt när vi kom ut: sol, vindstilla och perfekt vattenstånd. Men säg den lycka som varar. Regnbyar drog in väster ifrån, och vattnet började stiga. Antagligen har regnet kommit ändå från Chile och fyllt på älven hela vägen. Den stigande älven gjorde öringen svårtrugad. Eller varsken, som Thomas säger...

Blog Image

Vi har med oss en suverän guide, Claudio. Han har grym koll på älven, och vet varenda djupkant, sten och ståndplats. Dessutom har han lärt oss att utvecklas som kastare. Jag trodde aldrig jag skulle kunna använda ett tvåhandsspö på det sättet...

Tommy, som blev helt utan igår (bortsett från några små "brownies") visade att det trots svåra förhållanden gick att få fisk. Två till och med. Blanka och fina fyrakilosfiskar.

Även Thomas visade att det gick att få fisk. En lång och smal fisk. Thomas första på tvåhandsspö! Vikt ca fyra kilo, men längd på 80 cm.

Undertecknad fick nöja sig med tre hugg, men ingen fisk på land. Men va fan, jag fick ju en sexkilos igår, så jag är mer än nöjd...

Nu är vi hemma och duschar och fräschar till oss. Om en halvtimme blir vi hämtade till middag tillsammans med delar av gänget som arbetar med fisket här nere.

Fortsättning följer...

• Comments(4)//blog.bigtrout.se/#post36

Torsdag i Rio Gallegos

Argentina 2007Posted by Johan Nygren 16 Nov, 2007 04:44:41

En snabb rapport från de senaste dagarna.

Mycket har hänt! Bland annat har vi gått av planet på fel flygplats och hamnat i en stad vi inte visste fanns: Ushuaia. Världens sydligaste stad, världens ände. Ett mycket häftigt ställe som vi gärna återvänder till!

Blog Image

Efter ett dygns försening var vi så äntligen på väg till Jurassic Lake. Efter nära tio timmars bilresa, där bara de sista 22 kilometrarna på nära nog obefintliga vägar tog över tre timmar, var vi äntligen framme. Vi låter bilderna tala för sig själva:

Efter två dagars grymt regnbågsfiske åkte vi vidare till Rio Gallegos. Första dagen med guiden Claudio överträffade alla drömmar. Fem nystigna havsöringar mellan 4 och sex kilo!

Nu är klockan 00.42 och det är dags för den välbehövliga havsöringssömnen...

• Comments(3)//blog.bigtrout.se/#post35

Fredag - och en dag närmare fisket!

Argentina 2007Posted by Johan Nygren 10 Nov, 2007 05:07:23

Fredag i Buenos Aires betyder tjockt med folk! Det var knappt vi kunde ta oss fram på trottoarer och gågator. Har inte folk jobb att vara på?
Fredag betyder också en dag närmare fiske! Av de som fiskade i Jurassic Lake förra veckan har vi fått höra att största regnbågen de fick var 120 centimeter lång! Och den var fet! Fiskefebern blir värre och värre...

Vi började med en lugn morgon med en längre frukostsittning. Softade sedan en stund för att vänta ut regnet innan vi drog ut på stan.

Fick i receptionen veta att det skulle finnas en outdoorbutik på gågatan Av Florida. Hittade den på direkten och konstaterar att priserna är riktigt låga jämfört med hemma. Bl.a. har de fina kläder, väskor och sovsäckar i det egna märket Montagne. En del är tillverkat i Argentina, annat i t.ex. Kina.

Drog vidare söderöver med siktet inställt på stadsdelen Microcentro. Vi förvånas över att stadskärnan är så stor. Vi går och går men kommer aldrig till någonting som ens kan påminna om utkanten.

Klämmer en jättepizza och två liter Stella på en uteservering. Sitter en bra stund innan vi går vidare. Vi drar oss så sakteliga åt våra hemkvarter när det blåser upp och regnet börjar falla. Snabbt in på en servering. Kaffe, konjak, whisky och cheescake bli ett finfint mellanmål efter pizzan vi åt för en timme sedan...

Blog ImageDen argentinska ordningsmakten har fantastiska resurser...

När vi kommit tillbaka till hotellrummet ringer telefonen. Det är Tommy, som ska komma till BA i morgon. Nu verkar det inte bli så. Flighten från Madrid är inställd, så där sitter han på flygplatsen och kommer ingenstans. Trist! Några samtal senare verkar det ändå ordna sig någorlunda. Visst, han kommer att bli försenad till fisket, men inte mer än max ett dygn. Hur det blir får vi veta i morgon lördag.

Thomas och jag har beställt bord på Las Lilas, en av de bästa restaurangerna i BA (den bästa?). På grund av Tommys otur blir vi en halvtimme försenade, men glider världsvana in på restaurangen. Och personalen ser förstås att det inte är vilka som helst som är på besök, utan visar oss till vårt bord.

Blog Image

För att göra en lång historia kort: vilken fantastisk restaurang, vilken mat, vilken service, vilken atmosfär! Vi är hänförda och är helt överrens om att det är värt att åka till Buenos Aires bara för Las Lilas biffar...
Och inte var det farligt dyrt heller, trots att guideboken skriver att restaurangen är en av de dyraste i stan. För en enklare förrätt, en rejäl varmrätt med ett fantastiskt Malbecvin och efterätt med kaffe betalade vi under 900 kr - för två!
Om ni har lust att besöka Las Lilas kan ni beställa bord på www.laslilas.com

När vi kommer ut har det blåst upp och blivit kallare. Lätt huttrande beger vi oss till hotellet, och där är vi nu.

Ska vi gissa på att det är ca 36 timmar till första kastet? Ja, någonting sånt...

• Comments(5)//blog.bigtrout.se/#post34

En torsdag i Buenos Aires

Argentina 2007Posted by Johan Nygren 09 Nov, 2007 05:34:42

Vaknar vid åttadraget, tar en dusch och beblandar oss med alla argentinska pensionärer i frukostrummet. Skinka. äggröra. croisanter, grapefrukt, äppelkaka... Frukost och lunch i en härlig mix...

Efter frukost ringer jag vår kontakr på resebyrån, Laura. Vi bokar in en citytour, och får veta att vi ska bli hämtade 14.45 utanför hotellet.

I väntan på bussen beger vi oss på jakt efter Buenos Aires Anglers, en av två flugfiskebutiker i BA vi hittat när vi letat på webben. När vi kommer fram till adressen ligger där ett stort tiovånings hyreshus. Inga skyltar, ingen hänvisningöver huvud taget. I adressen finns en åtta som vi inte riktigt förstått vad den står för, så vi chansar och åker upp till åttobde våningen. Där möts vi av långa korridorer med dörrar på båda sidor. Vi letar oss framåt och hittar på den sista dörren en bild av en oring. Vi knackar på och tar för givet att det är ett kontor vi kommit till. Men - en kille öppnar och innanför dörren visar det sig ligga en flugfiskebutik! En av de skummast placerade butiker jag varit i.

Blog Image

Under tiden vi ät där kommer och går det folk hela tiden, så tydligen vet folk om att de finns. De är bl.a. återförsäljare för Sage och Simms. Vi köper ett gäng flugor och lite annat smått och gott. Vi byter visitkort och lovar att höra av oss efter avslutat fiske. När vi går får vi varsin keps med butikens namn och logga på.

Nu är suget efter öl stort, så vi uppsöker en bar med uteservering. Temperaturen ligger på kanske 23-24 grader, så en uteservering är ett måste. Vi hittar vad vi söker och slår oss ned. Lustigt nog sitter det tre svenska tjejer vid borde bredvid vårt...

Rundturen tar tre timmar, och bygger en hel del på att vi som turister ska köpa krimskrams. Så mycket skit det finns!
Vi låter oss inte luras utan klarar oss med plånböckerna intakta. Det bäst bevarade minnet är när guiden nere i hamnområdet säger "And to the right you can see a poor family". Misären i området är beklämmande. Att folk ska behöva leva så, och dessutom som något slags pittoreskt inslag i stadsbilden.

Efter bussturen går vi till en vinbutik och köper en flaska vin. Valet föll på en Rutini 2005, ett inhemsk vin bestående av Malbec och Cabernet.
I hotellbaren lyckas jag låna två vinglas. Vi vill ju helst undvika att dricka vinet i tandborstmuggarna...
Vinet smakar alldeles utmärkt och tar slut alldeles för fort.

Vi känner att det sista dygnets resande och därmed följande sömnbrist tar ut sin rätt och det är inte svårt att somna en stund.

Klockan 21 tar vi oss ut på stan i jakt efter en restaurang. Den vi tänkt äta på var full, så vi irrade planlöst runt i Micentro, området runt hotellet. Hittar en restaurang och beställer in en tallrik med blandat kött från grillen. Att man kan bli så besviken! Blä för njure. Urk för blodkorv! Det var med ett lätt illamående vi lämnade restaurangen.

En Guiness på en irländsk pub neutraliserade köttsmaken, och en irish coffee fick oss att längta efter sängen, och här sitter jag nu. Lite lustigt var det nr jag skulle beställa våra irish coffee. Jag sade till bartendern att jag ville ha "dos irish coffee". "Eeh?" sade bartendern. Då kom jag på att drinken i menyn hette Irlandes, så jag sade det "Dos Irlandes" med betoning på den näst sista stavelsen, precis som jag lärde mig i skolan för 28 år sedan. "Eeh?" sade bartendern. Då försökte jag med "A drink with whisky, coffe, creme..." "Eeh?" sade bartendern. Då hämtade jag menyn och pekade. "Aah, Irlandes!" utbrast bartendern då, med betoning på sista stavelsen. Hur svårt kan det vara?

Nu har vi rejäl fiskeabstinens, och har börjat plocka i flugaskarna, planerat vilken förstafluga vi ska använda, vilken tafsspets och -knut. Om två och ett halvt dygn, då...

• Comments(2)//blog.bigtrout.se/#post33

På plats i Argentina!

Argentina 2007Posted by Johan Nygren 08 Nov, 2007 04:11:48

Nu är vi äntligen här!

Efter 13,5 timmar i en trång flygstol kunde vi äntligen sätta fötterna på Argentinsk mark. Lite nervösa ställde vi oss vid bagagebandet - skulle alla spön och väskor vara med?
Vi behövde inte vara oroliga speciellt länge. Våra spötuber var det första som kom och strax efter kom våra bagar.

I ankomshallen stod en blonderad argentinska med en skylt med mitt namn på. Jag presenterade mig och hon ringde ett samtal. En minut senare kom en kille och visade oss vägen ut till en minibuss.

Väl ute på motorvägen visade det sig att ett fantastiskt åskväder drog fram över staden. Långa horisontella blixtar lyste upp den argentinska natthimlen och allt därunder. Regnet drog som ridåer utanför bussens fönster.

Efter tjugo minuter var vi framme vid hotellet, NH Florida. Vi fick vårt rum, lassade upp packningen och gick ner för att äta.
När vi fått in maten konstaterade vi att enligt svensk tidräkning var klockan närmare tre på natten, och vi gick upp 3.30. Inte konstigt att vi kände oss lite småtrötta...

Nu sitter jag i sängen och skriver det här. Från sängen bredvid hörs redan snarkningar. Utanför mullrar fortfarande åskan och enstaka blixtar lyser upp gardinen.

Fortsättning följer - god natt!